Letoun Kašpar systému Blériot je vyztužený jednosedadlový jednomotorový jednoplošník s klasickými ocasními plochami a podvozkem s ostruhou. Trup je dřevěné (jasan a topol) příhradové konstrukce, vyztužený dráty a potažený v přední části plátnem. Křídlo je dvoudílné s dřevěnou kostrou, má dva hlavní a tři pomocné nosníky, celek je potažen plátnem. Tříkolový podvozek typu Blériot je odpružen kaučukovými lany.
Letoun byl v době svého rekordního letu opatřen čtyřdobým čtyřválcovým kapalinou chlazeným motorem o výkonu 51 kW, výrobkem firmy Austro-Daimler. Motor pohání dřevěnou vrtuli Chauvièrova typu o průměru 2110 mm, jejíž konce jsou bandážovány plátnem.
Výkony nebyly nikdy měřeny dnes obvyklým způsobem. Na základě historických pramenů a hodnot, které se takto zachovaly, lze odhadnout rychlost na 90 – 100 km/hod, dolet asi 150 km, dostup více než 1000 m.
Aderův stroj s netopýřím tvarem křídla.
Britský denník Daily Mail potřeboval zvednout prodej svých novin, a tak nabídl finanční odměnu prvnímu odvážlivci, který na letounu těžším než vzduch překoná kanál La Manche. Letectví bylo teprve v plenkách a jednalo se tedy o mimořádně nebezpečný a riskantní podnik. Kanál byl častokráte hrozbou pro samotné námořní lodě, natož pak pro křehký létající stroj se špatnými manévrovacími schopnostmi, velkou citlivostí na vítr a mizivým výkonem motoru. Počasí nad Kanálem bývalo vždy nevyzpytatelné. Například na jaře a na podzim je průliv zmítán prudkými jihozápadními bouřemi. Blériot však v překonání Kanálu viděl skvělou příležitost, jak vylepšit svoji finanční situaci. Blériot No. XI byl sice jeho prvním, skutečně letu schopným strojem, ale měl zásadní slabinu. Motor nikdy bez problému neběžel více jak 20 minut. Pak se vždy přehřál a zadřel. To na přelet Kanálu nestačilo. Navíc se na přelet v té době chystal i odvážný Angličan Hubert Latham, žijící ve Francii a ruský aristokrat s francouzskými kořeny Charles de Lambert. Blériot měl tedy i zuřivou konkurenci.